Gå till huvudinnehållet

Penningtvätt i brf:er – så arbetar SBC för att förhindra ekonomisk brottslighet

Visste du att din förening kan utnyttjas för penningtvätt? Bostadsrättsföreningar förvaltar miljardbelopp – och med varierande kunskapsnivå i styrelser och svårigheter att rekrytera ledamöter riskerar föreningar att bli måltavlor för brottslighet. SBC arbetar strukturerat och proaktivt för att löpande skydda dig och din bostadsrättsförening.

Vad är penningtvätt?

Penningtvätt handlar i enkla termer om att försöka dölja var pengar egentligen kommer ifrån. Ofta rör det sig om pengar som kommer ur brott – som skattefusk, narkotikahandel eller bedrägerier – som “tvättas” rena genom olika transaktioner med syftet att få dem att se lagliga ut. Finanspolisen och Länsstyrelserna varnar för ökad penningtvätt inom fastighetssektorn, däribland bostadsrättsföreningar.

Så påverkar penningtvätt bostadsrättföreningar

Penningtvätt och ekonomisk brottslighet är en verklighet som påverkar bostadsrättsföreningar över hela Sverige. En förening kan, utan att veta om det, bli en del av ett större upplägg för penningtvätt. I värsta fall kan föreningar dräneras på miljonbelopp. Styrelseuppdrag i föreningar är ofta ideella och brist på kontroll och kunskap gör det lättare för kriminella att ta sig in. 

Vanliga metoder för penningtvätt i föreningar kan vara att:

  • Fakturor skickas ut för tjänster som aldrig utförts.
  • Löner eller utlägg betalas ut till personer utan koppling till föreningen.
  • Insättningar på föreningens konto görs med begäran om återbetalning till ett annat konto.  

Förutom de rent juridiska och ekonomiska problem som penningtvätt i föreningar innebär, kan det även få andra konsekvenser. Det kan skada föreningens rykte, skapa oro bland medlemmar och leda till granskningar från myndigheter.  

Få prisförslag på ekonomisk förvaltning med SBC

Skydda din förening mot ekonomisk brottslighet med SBC som förvaltare. Vi arbetar systematiskt med att förhindra penningtvätt och trygga din förening.

Berätta gärna övrig information som kan vara bra för oss att veta när vi tar fram er offert. Exempelvis som information om inre fond, delade andelstal m.m.

SBCs rutiner för att förhindra penningtvätt 

Som förvaltare står SBC under Länsstyrelsens tillsyn och omfattas av lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Det innebär att vi har ett samhällsansvar att motverka att våra uppdrag används för penningtvätt – ett ansvar som vi tar på stort allvar.  

Vi arbetar för att skydda dig som kund, vårt företag och samhället i stort och investerar tid, resurser och expertis för att identifiera misstänkta transaktioner och mönster som kan tyda på ekonomisk brottslighet. Vi har även en skyldighet att rapportera misstänkta beteenden och transaktioner till Finanspolisen. 

Så här arbetar SBC för tryggare föreningar: 

  • Robusta rutiner och processer
    Genom riskbedömningar, uppdatering av kundkännedom, interna utbildningar, och kontroller vid anställning jobbar vi löpande för att förebygga och upptäcka misstänkt beteende.  
  • Strukturerad kontroll av alla kunder
    Sanktionslistor, verkliga huvudmän och PEP-listor kontrolleras via samarbetspartnern Verified – en säker process i alla steg.
  • Intern utbildning och tillsyn
    All personal inom ekonomisk förvaltning utbildas löpande och lämplighetsprövas innan de får tillgång till system och rutiner.
  • Löpande övervakning
    Utöver Länsstyrelsens kontroller genomför vi egen intern tillsyn för att trygga våra kunders ekonomi.
  • Rapportering av misstänkt aktivitet
    All misstänkt penningtvätt rapporteras löpande till Finanspolisen, som sedan hanterar ärendena. 
Fredric Gustafsson - SBC
Att välja rätt förvaltare är en trygghetsfråga, inte bara en ekonomisk fråga. Vi på SBC arbetar varje dag för att våra föreningar inte ska bli en arena för brottslighet.

Fredric Gustafsson, Affärsområdeschef Ekonomisk förvaltning på SBC

Att välja rätt förvaltare är en trygghetsfråga, inte bara en ekonomisk fråga. Vi på SBC arbetar varje dag för att våra föreningar inte ska bli en arena för brottslighet.

Fredric Gustafsson, Affärsområdeschef Ekonomisk förvaltning på SBC

Det kan styrelsen göra för att förhindra penningtvätt – 3 tips

Du som sitter i en brf-styrelse behöver inte själv ha full koll på alla detaljer i lagstiftningen – men det är viktigt att veta hur er förvaltare arbetar för att motverka penningtvätt. Det skapar trygghet, både för styrelsen och för föreningens medlemmar.  
 
Här är några saker ni kan göra:  

Fråga er förvaltare vilka rutiner de har på plats. En seriös förvaltare ska kunna svara tydligt och visa hur de arbetar – till exempel genom interna rutiner, utbildning av personal, löpande riskbedömningar och konkreta åtgärder.  

Var uppmärksamma vid nya medlemskap eller ovanliga betalningar. Om något känns avvikande är det bättre att ställa en fråga för mycket än en för lite.  

Ha koll på vem som faktiskt bor i föreningen. Ibland är det andra än den formella ägaren som nyttjar bostaden, vilket kan vara en varningssignal. Kom ihåg att det är helt okej att ställa frågor vid andrahandsuthyrningar eller oklara boendeförhållanden.  

Vi hjälper dig trygga föreningen

Att förebygga penningtvätt är inget ni som styrelse behöver lösa på egen hand. En engagerad och kunnig förvaltare är en viktig partner som ser till att rutiner följs, signaler fångas upp i tid och att ni får stöd vid behov. SBC jobbar systematiskt för att skydda våra kunder från penningtvätt, finansiering av terrorism och annan ekonomisk brottslighet. Genom ett nära samarbete med våra kunder kan vi tillsammans minska riskerna och bidra till trygga föreningar och en transparent bostadsmarknad – både för dagens och morgondagens medlemmar.

Du som vill veta mer om hur regelverket kring penningtvätt ser ut kan läsa Finansinspektionens information om ämnet.

Vill du veta mer om hur vi arbetar eller bli kund? Hör gärna av dig till oss så berättar vi mer.

Vi hjälper dig trygga föreningen

Att förebygga penningtvätt är inget ni som styrelse behöver lösa på egen hand. En engagerad och kunnig förvaltare är en viktig partner som ser till att rutiner följs, signaler fångas upp i tid och att ni får stöd vid behov. SBC jobbar systematiskt för att skydda våra kunder från penningtvätt, finansiering av terrorism och annan ekonomisk brottslighet. Genom ett nära samarbete med våra kunder kan vi tillsammans minska riskerna och bidra till trygga föreningar och en transparent bostadsmarknad – både för dagens och morgondagens medlemmar.

Du som vill veta mer om hur regelverket kring penningtvätt ser ut kan läsa Finansinspektionens information om ämnet.

Vill du veta mer om hur vi arbetar eller bli kund? Hör gärna av dig till oss så berättar vi mer.

Frågor och svar

Vi har tydliga rutiner för att motverka att våra tjänster utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Det innebär bland annat att vi arbetar med kundkännedom, kontroll av alla kunder, löpande riskbedömningar och rapportering av misstänkt aktivitet. Vi utbildar och lämplighetsprövar även vår personal regelbundet. 

Ja, en bostadsrättsförening kan utnyttjas som ett verktyg för penningtvätt – till exempel genom bluffakturor, okända betalare eller otydliga boendeförhållanden. Därför är det viktigt att ha bra rutiner och vara uppmärksam på misstänkt beteende. 

Styrelsen har ett ansvar att agera om något verkar fel, men ni behöver inte ha koll på hela lagstiftningen. Var uppmärksam, dokumentera misstankar och säkerställ att er förvaltare har bra rutiner på plats för att upptäcka och förhindra penningtvätt.

Kundkännedom är en central del i arbetet för att motverka penningtvätt och terrorfinansiering och ett krav enligt lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Kraven gäller för alla finansiella företag, men också för andra företag som omfattas av penningtvättslagen, till exempel brf-förvaltare som hanterar ekonomisk förvaltning, revisorer, mäklare, advokater, skatterådgivare och alla likställda företag.

Vår kundkännedomsprocess gör det möjligt för oss att identifiera och verifiera våra kunder för att skydda dem mot finansiell brottslighet som bedrägeri, penningtvätt och finansiering av terrorism. Genom att säkerställa kundkännedom kan vi samla tillräckligt med information om våra kunder för att verifiera deras identitet, bedöma deras bakgrund, förstå ekonomiska transaktioner och beteenden och agera på eventuella risker. 

Vi behöver samtliga kunders och dess företrädares identitet så att vi vet att de inte utgör sig för att vara någon annan. Vi behöver även förstå syftet med kundrelationen och hur ni har tänkt använda våra tjänster. Utöver att detta är ett lagkrav så kan vi även säkerställa att ni får skräddarsydda tjänster som passar just era behov. Vi vill vara säkra på att vi förstår er verksamhet och era transaktioner och kan därför komma att ställa uppföljande frågor, detta gör vi för att skydda er som kund och era medlemmar samt säkerställa att er förvaltning blir så bra som möjligt. 

Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i SBCs integritetspolicy.

En PEP är en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller i en internationell organisation. Med viktiga offentliga funktioner avses bland annat statschefen, riksdagsledamöter, statsministern och övriga ministrar i regeringskansliet, ledamöter i styrelsen för politiska partier representerade i riksdagen och Europaparlamentet, domare i Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen, riksrevisorerna, Riksbankens direktion, ambassadörer, höga officerare (general, generallöjtnant, generalmajor, amiral, viceamiral och konteramiral), VD eller styrelseledamot i statsägda företag eller en person i ledningen i en internationell organisation, exempelvis FN och FN-­anslutna organisationer, Europarådet, NATO och WTO.