Gå till huvudinnehållet

Vanliga frågor och svar

Här hittar du som boende eller hyresgäst i en förening förvaltad av oss på SBC svaren på vanliga frågor.

Hittar du inte svaret på din fråga? Skapa ett ärende i SBC Hemma, så hjälper vi dig.
Styrelsemedlem? Läs svar på vanliga frågor om SBC Hemma.

Avgift eller hyra

Du ändrar aviseringssätt för din avgift eller hyra genom att logga in med Mobilt BankID i kundportalen SBC Hemma. Välj ”Gå till aviseringssida” och följ instruktionerna.

Om du saknar Mobilt BankID kan du ändra aviseringssätt genom att logga in via hemma.sbc.se/avisering. Avinummer och internetkod för att logga in hittar du på din avi.

För att minska vår miljöpåverkan och effektivisera våra tjänster, har vi infört en avgift på 49 kr för pappersfakturor från och med oktoberavin 2024. Vi erbjuder flera kostnadsfria digitala alternativ som autogiro, e-faktura och e-postfaktura. Läs mer om hur du ansluter dig till dessa i frågor och svar här nedan.

Ja, eftersom aviavgiften tas ut av SBC och inte direkt av föreningen, behöver det inte framgå i föreningens stadgar.

Om din bostadsrättsförening använder IMD (individuell mätning och debitering) för el, vatten och värme, aviseras kostnaderna för förbrukningen till den aktuella lägenhetsinnehavaren. När lägenhetsinnehavaren byts, behöver dessa kostnader hanteras mellan säljaren och köparen.

Eftersom förbrukningen aviseras i efterhand, är det bra att detta diskuteras och förbereds i samband med likvidavräkningen.

För att betala din avgift eller hyra via autogiro behöver du göra en ansökan via din internetbank.

  • Sök efter namnet på din förening (utan BRF framför) när du ska fylla i mottagare/företagsnamn. Du ska inte fylla i SBC.
  • Ange ditt kundnummer som betalarnummer. Det är alltid ditt kundnummer som ska användas, även om banken anger något annat. Kundnumret hittar du på din senaste avi.
  • Kontakta kundtjänst om du behöver en ansökningsblankett.

Vid nästa avisering kommer avgiften eller hyran att dras via autogiro på förfallodagen. Du kan se dina avier i kundportalen SBC Hemma. Vill du får dina avier via e-post, kan du ställa in det i SBC Hemma. Om du saknar BankID kan du besöka hemma.sbc.se/avisering och logga in med koden på din avi

Du ansluter din avgift eller hyra till e-faktura via din internetbank.

  • Ange SBC Sveriges Bostadsrättscentrum som företag/mottagare (mörkblå logotyp).
  • Ditt kundnummer hittar du på din senaste avi.
  • Ange din förenings bankgironummer.

Vid nästa avisering får du din avgift eller hyra som e-faktura till din internetbank, där du väljer förfallodag och godkänner den för betalning. Avier skickas som standard ut månadsvis och kommer dig tillhanda via din internetbank i mitten av månaden.

Vill du få dina avier via e-post, kan du ställa in det i kundportalen SBC Hemma. Logga in i SBC Hemma, gå sedan till "Avier" och klicka på "Ändra aviseringssätt", därefter följer du instruktionerna i det nya fönstret. Avierna kommer då som en pdf-fil till angiven mejladress. Tänk på att avgiften inte har någon koppling till din bank och inte dras automatiskt med denna tjänst. Om du saknar BankID kan du logga in med koden på din avi.

Om du har flera olika objekt i föreningen, som en bostadsrätt och en garageplats till exempel, så behöver du ansöka om autogiro för varje objekt. Autogirot styrs på ditt kundnummer.

En bostadsrättsförening tar ut två avgifter för administrativa kostnader: överlåtelseavgift och pantförskrivningsavgift.

Överlåtelseavgift:
Tas ut när ägarandelar ändras i lägenhetsförteckningen, t.ex. vid köp, försäljning eller överlåtelse av bostaden.

Pantförskrivningsavgift:
Tas ut när lägenheten används som säkerhet för ett lån, t.ex. vid nya lån eller omläggning av befintliga lån.

Båda avgifterna tas ut i enlighet med din förenings stadgar och är en del av de administrativa kostnader som föreningen har i samband med dessa transaktioner.

För att inte få dina avier till Kivra behöver du logga in i Kivra och ändra dina inställningar där.

Dina avier finns alltid tillgängliga i kundportalen SBC Hemma. Du loggar enkelt in med BankID. Om du inte har BankID får du tillgång till dina avier via hemma.sbc.se/avisering. Inloggningsuppgifter hittar du på dina tidigare avier.

Det beror på hur sent du gjorde din inbetalning samt vilka rutiner din förening har. Du kan behöva betala en påminnelseavgift och eventuell inkassoavgift.

Om du har råkat betala din avgift eller hyra dubbelt och vill ha en återbetalning, skapa ett ärende i SBC Hemma eller ring vår kundtjänst på telefonnummer 077-172 27 22.

  • Beskriv ditt ärende
  • Ange bank och kontonummer som pengarna ska betalas till

Det går också bra att inte göra något alls. Då har du pengarna till godo och de används för att betala din nästa avgift eller hyra.

Om ditt autogiro inte har dragits, kontrollera först att det fanns pengar på kontot den sista vardagen i månaden. Det är alltid då dragningen för autogirot görs. Om täckning saknas görs tre nya försök följande arbetsdagar.

Fanns det pengar på kontot? Då behöver du kontrollera att ditt autogiro fortfarande är aktivt. För frågor om det, kontakta din bank.

Du avslutar ditt autogiro via din internetbank. Om du har frågor om att avsluta ett autogiro, kontakta din bank.

För att byta bankkonto som ditt autogiro dras från gör så här:

  1. Börja med att avsluta det nuvarande autogirot hos din internetbank (se Hur avslutar jag mitt autogiro).
  2. Ansök om autogiro hos din nya bank (se Hur ansöker jag om autogiro).

Om din ansökan om autogiro kommit in och blivit bekräftad två dagar innan den sista vardagen i månaden, kommer nästa avgift/hyra att dras via det nyupplagda autogirot. Annars behöver du betala den avgiften/hyran manuellt. Håll lite koll att autogirot faktiskt dragits den sista vardagen i månaden.

Lägenheten

För att beställa ett lägenhetsutdrag, skapa ett ärende i kundportalen SBC Hemma eller ring vår kundtjänst på telefonnummer 077-172 27 22.

För att byta namn på din ytterdörr fyll i formuläret för felanmälan och välj Namnbyte som typ av fel. Om din förening inte har teknisk förvaltning eller fastighetsskötsel via oss på SBC, ta kontakt med styrelsen i din förening eller eventuellt annan teknisk förvaltare.

Om du behöver nya nycklar, och din förening har teknisk förvaltning eller fastighetsskötsel via oss, kan du fylla i formuläret för felanmälan och välja ”Nycklar” som typ av fel.

Har din förening inte teknisk förvaltning eller fastighetsskötsel via oss på SBC, ta kontakt med styrelsen i din förening eller eventuellt annan teknisk förvaltare.

För att hyra ut din lägenhet i andrahand loggar du in i kundportalen SBC Hemma. Under fliken Din lägenhet/lokal kan du ansöka om att hyra ut i andrahand. Fyll i formuläret så skapas ett ärende till styrelsen i din bostadsrättsförening som kan besluta om andrahandsuthyrningen.

Notera att dina avgiftsavier fortsatt kommer att skickas till dig som bostadsrättshavare. Får du dina avier via post kan du kontakta vår kundtjänst för att göra en adressändring.

Om andrahandsuthyrningen ska avslutas tidigare än vad som angetts, kontakta styrelsen i din förening. Styrelsen kommer sen att meddela oss på SBC vad som ska göras med debiteringen.

Din lägenhet är ofta kopplad till två lägenhetsnummer:

  • Ett lägenhetsnummer som kommer från lägenhetsregistret och används till exempel vid adressändring hos Skatteverket. Numret består av fyra siffror och baseras på våningsplan samt lägenhetens placering på våningen.
  • Ett lägenhetsnummer som kommer från föreningens ursprungliga ekonomiska plan. Detta nummer använder sig ofta styrelsen av och är det som SBC använder i objektbeskrivningar och som beteckning på din avi.

Kontrolluppgift (KU55)

Kontrolluppgiften (KU55) skapas året efter din bostadsförsäljning och skickas per post till din folkbokföringsadress i början av året.

Året efter en bostadsrättsförsäljning ska försäljningen deklareras till Skatteverket. Kontrolluppgiften lämnas på blanketten KU55 och innehåller bland annat uppgifter om:

Datum för överlåtelse/förvärv. Det datum som köpare och säljare skrev på avtalet. Om förvärvet skett genom arv eller gåva anges det datum bostadsrätten först köptes.

Pris för överlåtelse/förvärv. Säljarens del av försäljningspriset. Är ni flera säljare av bostadsrätten baseras detta på ägarandelen i procent. Om förvärvet skett genom arv eller gåva anges gåvogivarens inköpspris.

Kapitaltillskott. Bostadsrättens del av den amortering som skett på föreningens lån under tiden säljaren varit ägare av bostadsrätten. Om inget kapitaltillskott anges på kontrolluppgiften har ingen amortering skett.

Vanligen menar man med kapitaltillskott den egna bostadsrättens (lägenhetens) andel av föreningens samlade amorteringar. Vid försäljning av bostadsrätten får man dra av kapitaltillskottet som beräknas utifrån andelstalet och innehavstiden.

Kapitaltillskott kan även göras för att betala ned eller av föreningens lån. Som medlem håller man vanligen själv reda på ett sådant kapitaltillskott och drar av det vid försäljningen av bostadsrätten. Man kan även prata om kapitaltillskott om medlemmar betalar in pengar med syfte att användas till åtgärder på föreningens fastighet. I stället för att föreningen lånar pengar så betalar föreningens medlemmar.

Kundportalen SBC Hemma

Du loggar in i kundportalen SBC Hemma via hemma.sbc.se, använd din mobil, dator eller surfplatta. Logga in med Mobilt BankID eller BankID.

Om du saknar BankID, be styrelsen i din bostadsrättsförening att skapa ett inlogg med e-postadress åt dig. Vill du bara komma åt din aviseringssida, kan du logga in via hemma.sbc.se/avisering. Avinummer och internetkod hittar du på din avi.

Om du saknar BankID, be styrelsen i din bostadsrättsförening att skapa ett inlogg med e-postadress åt dig. Observera att det endast fungerar om du inte sen tidigare har loggat in med BankID.

Vill du bara komma åt din aviseringssida, kan du logga in via hemma.sbc.se/avisering. Avinummer och internetkod hittar du på din avi.