Fråga oss
Start / Våra tjänster / SBC Hemma / Vanliga frågor och svar om SBC Hemma – för dig som medlem eller hyresgäst

Vanliga frågor och svar om SBC Hemma – för dig som medlem eller hyresgäst

Undrar du något om vår kundportal SBC Hemma? Här hittar du som boende eller hyresgäst svaren på vanliga frågor.

Hur loggar jag in i SBC Hemma?

Du loggar in i kundportalen SBC Hemma via hemma.sbc.se, använd din mobil, dator eller surfplatta. Logga in med Mobilt BankID eller BankID.

Om du saknar BankID, be styrelsen i din bostadsrättsförening att skapa ett inlogg med e-postadress åt dig. Vill du bara komma åt din aviseringssida, kan du logga in via hemma.sbc.se/avisering/. Avinummer och internetkod hittar du på din avi.

Hur loggar jag in i SBC Hemma utan BankID?

Om du saknar BankID, be styrelsen i din bostadsrättsförening att skapa ett inlogg med e-postadress åt dig. Observera att det endast fungerar om du inte sen tidigare har loggat in med BankID.

Vill du bara komma åt din aviseringssida, kan du logga in via hemma.sbc.se/avisering/. Avinummer och internetkod hittar du på din avi.

Var hittar jag mina avier i SBC Hemma?

Du hittar dina avier under Aktuellt i SBC Hemma. Om du vill ändra aviseringssätt, välj ”Gå till aviseringssida” under Aktuellt.

Nästa avi för din avgift eller hyra

Du som betalar din avgift eller hyra månadsvis får numera en avi varje månad. Din nästa avi, den för februari, kommer under andra halvan av januari.

Hur hämtar jag min lägenhetsförteckning?

För att få ett utdrag ur lägenhetsregistret, logga in i SBC Hemma och kontakta oss via Ärenden i vänstermenyn.

Hur ändrar jag min aviseringsadress i SBC Hemma?

För att ändra den adress som dina avier skickas till, logga in i SBC Hemma, gå till fliken aktuellt och välj sedan ”Gå till aviseringssida”. Under Ändra aviseringssätt – Postadress kan du fylla i den postadress du vill ha dina avier till.

Hur gör jag för att anmäla e-faktura?

E-faktura anmäler du via din internetbank. Sök upp "SBC" eller prova att söka på bara bokstaven "S" som leverantör av e-fakturor i din internetbank (OBS! Inte föreningens namn för e-faktura!) Fyll i ditt kundnummer samt föreningens bankgironummer.

Hur gör jag för att få mina avier via e-post?

För att få dina avier via e-post, logga in i SBC Hemma, gå till fliken aktuellt och välj sedan ”Gå till aviseringssida”. Under Ändra aviseringssätt – E-post kan du fylla i den e-postadress du vill ha dina avier till.

Hur ansluter jag till autogiro?

Du ansluter till autogiro via din internetbank. Sök upp din förening i listan av autogiroanslutna företag (OBS! Föreningens namn, inte SBC ). Ange ditt kundnummer som betalarnummer i din bank, ditt kundnummer finner du på din avi.

Kom ihåg att också välja om du vill ha dina avier till din e-postadress eller till din brevlåda, i annat fall så skickas inga avier ut.

Hur får jag mina avier till Kivra?

För att dina avier ska skickas till din digitala brevlåda hos Kivra, logga in i SBC Hemma, gå till fliken aktuellt och välj sedan ”Gå till aviseringssida”. Välj att få dina avier som post och gå därefter in på kivra.se för att koppla på tjänsten.

Hur gör jag för att få mina avier via post?

För att få dina avier via post, logga in i SBC Hemma, gå till fliken aktuellt och välj sedan ”Gå till aviseringssida”. Under Ändra aviseringssätt – Postadress kan du fylla i den postadress du vill ha dina avier till.

Det är något fel på min avi, vad ska jag göra?

Om något in stämmer på din avi, logga in i SBC Hemma och kontakta oss via Ärenden i vänstermenyn.

Mitt företag hyr en lokal av en bostadsrättsförening förvaltad av SBC, hur hittar jag våra avier?

Om du har en pappersavi kan du logga in i vår kundportal SBC Hemma via hemma.sbc.se/avisering/. Använd internetkoden och avinumret som finns på avin som inloggningsuppgifter.

Du kan också be styrelsen i bostadsrättsföreningen att skapa ett inlogg med e-postadress åt ditt företag. 

Mitt företag hyr en lokal av en bostadsrättsförening förvaltad av SBC, hur ändrar jag aviseringssätt?

Om du har en pappersavi kan du logga in och ändra aviseringssätt i vår kundportal SBC Hemma via hemma.sbc.se/avisering/. Använd internetkoden och avinumret som finns på avin som inloggningsuppgifter.

Annars kan du be styrelsen i bostadsrättsföreningen att skapa ett inlogg med e-postadress åt ditt företag och ändra aviseringssätt genom att logga in via hemma.sbc.se

Mitt företag saknar BankID, hur loggar jag då in i kundportalen SBC Hemma?

Be styrelsen i bostadsrättsföreningen att skapa ett inlogg med e-postadress åt dig. Vill du bara komma åt aviseringssidan, kan du logga in via hemma.sbc.se/avisering/. Avinummer och internetkod hittar du på din avi.

Finns SBC Hemma som app?

Nej, till SBC Hemma finns ingen app. Du kan däremot lägga till adressen som ett bokmärke på din hemskärm.

Instruktioner för dig som har en iPhone

Instruktioner för dig som har en Android

Öppna hemma.sbc.se i telefonens webbläsare, tryck på de tre prickarna i övre högra hörnet. Välj Lägg till på startskärmen och följ instruktionerna

Styrelsemedlem?

Här hittar du svaren på vanliga frågor och svar om SBC Hemma....