Gå till huvudinnehållet Hoppa till sidfot

Upphandling av TV och bredband

Förhandlingen är avslutad!

Under hösten 2025 hade vi en gemensam upphandling av Bredband och TV. Genom att gå ihop fick vi 30 % lägre pris än marknadens snitt.

Varför delta i vår gemensamma upphandling av Bredband och TV?

Med en upphandling tillsammans med SBCs kunder kan ni nu få ett unikt erbjudande på bredband, TV och streamingtjänster. Vi sköter hela upphandlingen, ni deltar kostnadsfritt och väljer själva om ni vill acceptera offerten. På så sätt kan vi pressa priserna för ert nya bredbandsavtal.

Vad får föreningen ut av detta?

  • Lägre kostnader för boende
  • Enklare förhandlingsprocess, vi gör jobbet åt er!
  • Trygga och professionellt förhandlade avtal med tydliga villkor
  • Ett smart och enkelt sätt att modernisera föreningens utbud av bredband och TV

Tidigare gemensamma upphandlingar

Cirkelgraf med 44 %

Upphandling av OVK

Under våren 2025 samlade vi 290 föreningar i en gemensam upphandling av OVK. Genom att gå ihop fick vi 44% lägre pris än marknadens snitt.

Cirkelgraf med 35 %

Upphandling av stamspolning

I vintras deltog 285 föreningar i vår upphandling av stamspolning. Resultatet blev 35% lägre kostnad jämfört med marknadens snitt.

Cirkelgraf med 20 %

Upphandling av radonmätning

Hösten 2024 genomförde vi en gemensam upphandling av radonmätning – med totalservice som en del av erbjudandet. Upphandlingen gjorde att våra kunder sparade över 20%!

Steg för steg – så deltar du i upphandlingen

Att delta i vår upphandling om bredband är både enkelt och kostnadsfritt. Så här går det till:

Etta. Ikon.

Anmäl intresse (intresseanmälan stängd)
När anmälan är öppen anmäler du ditt intresse genom att fylla i intresseformuläret. Kostnadsfritt och utan förpliktelser!

Tvåa. Ikon.

Vi förhandlar åt er
Efter sista anmälningsdag samlar vi underlaget och förhandlar fram bästa pris och villkor med bredbandsleverantörer. Ju fler som anmäler sig desto kraftfullare underlag får vi att förhandla med. 

Trea. Ikon.

Ni får offerten
När förhandlingen är klar får ni en offert på e-post från SBC via Get Accept. Ni väljer då om ni vill acceptera den, inga förpliktelser. Smart och enkelt!

Fyra. Ikon.

Acceptera & signera fullmakt
Tackar ni ja till offerten i GetAccept skriver ni ut och undertecknar fullmakten (kräver två styrelseledamöter). Då får SBC fullmakt och sköter uppsägning och byte åt er.

Femma. Ikon.

Byte av leverantör
SBC startar uppsägningen av ert gamla avtal (kan ta upp till 4 veckor). Det nya avtalet träder i kraft först när det gamla löpt ut – inga överlappande eller avbrutna perioder.

Steg för steg – så deltar du i upphandlingen

Att delta i vår Bredbandsupphandling är både enkelt och kostnadsfritt. Så här går det till:

Etta. Ikon.

Anmäl intresse (intresseanmälan stängd)

När anmälan är öppen anmäler du ditt intresse genom att fylla i intresseformuläret. Kostnadsfritt och utan förpliktelser!

Tvåa. Ikon.

Vi förhandlar åt er

Efter sista anmälningsdag samlar vi underlaget och förhandlar fram bästa pris och villkor med bredbandsleverantörer. Ju fler som anmäler sig desto kraftfullare underlag får vi att förhandla med. 

Trea. Ikon.

Ni får offerten

När förhandlingen är klar får ni en offert på e-post från SBC via Get Accept. Ni väljer då om ni vill acceptera den, inga förpliktelser. Smart och enkelt!

Fyra. Ikon.

Acceptera & signera fullmakt

Tackar ni ja till offerten i GetAccept skriver ni ut och undertecknar fullmakten (kräver två styrelseledamöter). Då får SBC fullmakt och sköter uppsägning och byte åt er.

Femma. Ikon.

Byte av leverantör

SBC startar uppsägningen av ert gamla avtal (kan ta upp till 4 veckor). Det nya avtalet träder i kraft först när det gamla löpt ut – inga överlappande eller avbrutna perioder.

Intresseanmälan är stängd

Sista datum för intresseanmälan har passerat. Har du frågor om våra upphandlingar, kontakta oss på gemensamma.upphandlingar@sbc.se.

Har ni några frågor om själva upphandlingen?
Kontakta Rawas genom att mejla gemensamma.upphandlingar@sbc.se.

Rawas Bilici
Upphandlingsansvarig
gemensamma.upphandlingar@sbc.se

Frågor och svar om Bredbandsupphandlingen

Det är kostnadsfritt att anmäla sin förening till upphandlingen. Det finns inga dolda avgifter och ni förbinder er inte till något förrän ni signat offerten.

Nej. En intresseanmälan är utan förpliktelser. När upphandlingen är genomförd får ni ett offert. Ni väljer själva om ni vill tacka ja och signa den.

Ja! Upphandlingen gäller för föreningar med avtal som löper ut 2025, 2026 eller 2027. Även om ni har bindningstid kvar kan det vara klokt att säkra ett bättre avtal i god tid.

Kontakta oss via e-post på gemensamma.upphandlingar@sbc.se vid frågor.

Upphandlingen öppnar 5 maj och stänger 9 juni. Offerten skickas kort därefter. Ni har sedan några veckor på er att ta ställning innan ni fattar beslut.

Om ni väljer att acceptera offerten behöver ni skriva ut, underteckna och returnera den bifogade fullmakten. Med fullmakten ger ni SBC mandat att både säga upp ert nuvarande avtal och teckna det nya åt er, vilket gör bytet så smidigt, och enkelt som möjligt.

SBC agerar som ombud för er förening och behöver därför en skriftlig fullmakt för att:

  • Säga upp ert befintliga bredbandsavtal,
  • Teckna det nya avtalet hos leverantören.

Genom fullmakten slipper ni hantera administrativa detaljer själva, vilket förenklar och påskyndar hela processen.

Fullmakten ska undertecknas av två styrelseledamöter i föreningen. Detta är ett vanligt krav från bredbandsleverantörer för att en uppsägning ska vara giltig. Vi ber er därför att:

  1. Skriva ut och signera fullmakten fysiskt i original.
  2. Skanna in de undertecknade sidorna.
  3. Skicka tillbaka dokumentet till oss via gemensamma.upphandlingar@sbc.se.

När ni har accepterat bredbandsofferten i GetAccept och skickat den undertecknade fullmakten till oss:

  1. Uppsägning: SBC påbörjar uppsägningen av ert nuvarande bredbandsavtal (kan ta upp till fyra veckor).
  2. Start av nytt avtal: Det nya avtalet träder i kraft först när det gamla löpt ut – inga överlappande eller avbrutna perioder.
  3. Uppstartsmöte: Bredbandsleverantören kontaktar er förening för att boka ett uppstartsmöte och gå igenom installation, drift och användarsupport.

För att säkerställa att vi samarbetar med de bästa leverantörerna följer vi en strukturerad process där vi ställer tydliga krav och förhandlar fram bästa möjliga villkor för våra kunder.
  • Tydliga krav på leverantörer – Vi säkerställer att leverantören har erfarenhet, god ekonomi och verifierade referenser.
  • Utvärderingskomponenter – Vi granskar leverantörer utifrån flera faktorer, inklusive geografisk täckning, kvalitet och miljöhänsyn, ekonomisk stabilitet, samt pris och avtalsvillkor.
  • Upphandling med konkurrens – Minst två jämförbara leverantörer utvärderas.
  • Trygga avtal och uppföljning – Alla avtal lagras centralt och följs upp för att säkerställa kvalitet och leverans.
Bland de leverantörer som uppfyller våra krav och utvärderas enligt våra principer väljer vi den som erbjuder bäst pris och villkor för våra kunder.

SBC Gemensamma upphandlingar – tillsammans är vi starka!

Med styrkan av alla våra kunder har vi stor förhandlingskraft gentemot leverantörer och entreprenörer. Vi säkerställer att din förening alltid får bäst pris, service och villkor med SBC Gemensamma upphandlingar. Intresseanmälan är kostnadsfri och du förbinder dig inte till något. Gemensamma upphandlingar ingår i ditt förmånsprogram SBC Fördel.

Vill du också bli kund hos SBC?

Få offert på fastighetsförvaltning

Intresseanmälan för den gemensamma upphandlingen är stängd just nu. Vill du istället veta mer om våra tjänster eller hur din förening kan bli kund hos SBC? Gemensamma upphandlingar är bara en av många anledningar att byta anlita oss som förvaltare – över 4 600 föreningar gör det redan.

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer.

Org. nummer: