Fråga oss
Start / Våra tjänster / SBC Hemma / Vanliga frågor och svar om SBC Hemma

Vanliga frågor och svar om kundportalen SBC Hemma – för dig i styrelsen

Här hittar du vanliga frågor och svar om kundportalen SBC Hemma. Sidan uppdateras löpande.

Hittar du inte svaret på din fråga? Skapa ett ärende i SBC Hemma, så hjälper vi dig.

Hur sköter jag styrelsens kommunikation via ärenden i SBC Hemma?

I kundportalen SBC Hemma finns en funktion som heter Ärenden. Här kan du skapa ärenden till oss på SBC, föreningens medlemmar, revisor eller externa personer. Alla styrelsemedlemmar kan sedan följa ärendet och se historiken. Se en film om ärenden i SBC Hemma

Hur konterar jag om en faktura?

Till varje faktura finns en ärendelogg som du hittar nedanför fakturabilden. Om du har synpunkter eller önskemål om ändringar, kan du skriva ett meddelande i ärendeloggen så återkommer vi på SBC när ändringen är utförd.

Hur ändrar min förening styrelsemedlemmar i SBC Hemma?

Den av er i styrelsen som är administratör i SBC Hemma, kan ändra styrelsemedlemmar under Övrigt – Användarhantering.

Hur ändrar min förening attesträttigheter i SBC Hemma?

Den av er i styrelsen som är administratör i SBC Hemma, kan ändra attesträttigheter under Övrigt – Attesträttigheter.

Hur byter min förening administratör i SBC Hemma?

När ni i styrelsen har fattat ett beslut om vem av er i styrelsen som har rätt att vara administratör och tilldela attesträttigheter, ska två av er styrelsemedlemmar skapa ett ärende till i SBC Hemma och så ändrar vi på SBC administratör i föreningen. 

Hur loggar personer utan BankID in i SBC Hemma?

Om en styrelsemedlem eller boende saknar BankID, kan hen istället logga in med sin e-postadress. Det är ni i styrelsen som kan skapa en inloggning, se nedan. Observera att det endast fungerar om personen inte sen tidigare har loggat in med BankID.

För boende utan BankID

Gå till Övrigt – Användarhantering i SBC Hemma. Välj medlemmen i listan och ange sedan en e-postadress. Ett mejl med instruktioner om hur man skapar en inloggning skickas då till medlemmen.

Boende utan BankID kan också komma åt sin aviseringssida, som är en enklare vy av medlemssidorna i SBC Hemma. Då loggar man in med sitt avinummer och en internetkod, som finns på avin.

För styrelsemedlemmar utan BankID

Gå till Övrigt – Användarhantering i SBC Hemma. Välj ”Lägg till extern medlem” och följ instruktionerna.

Hur gör jag en felanmälan i SBC Hemma?

Om din förening har teknisk förvaltning via oss på SBC, gör du enkelt en felanmälan under fliken Fastigheten. Där kan du som styrelsemedlem också följa och se status på alla felanmälningar som gjorts i föreningen.

Var hittar jag anläggningsregistret i SBC Hemma?

Under fliken Ekonomi hittar du anläggningsregistret, alltså det som är bokfört som din förenings tillgångar. Där kan du också se vilken avskrivningsmodell som gäller för din förening. Se film om anläggningsregistret i SBC Hemma

Hur attesterar jag fakturor i SBC Hemma?

Du får en notis när du har en faktura att attestera. Under Leverantörsfakturor ser du alla fakturor, både attesterade och de du behöver agera på. Klicka på den aktuella fakturan och välj om du vill attestera den eller hantera den på något annat sätt. Här ser du också hur förslagskonteringen ser ut – och om du har åsikter om förslagskonteringen kan du skriva ett meddelande i ärendeloggen för fakturan. Se film om hur du attesterar fakturor i SBC Hemma

Hur fungerar avtalshanteraren i SBC Hemma?

Med avtalshanteraren håller du koll på föreningens alla avtal. Du kan skanna in och spara avtal, lägga till relevanta personer och sätta påminnelser om när det är dags att förhandla om eller säga upp avtalet. Se film om hur du lägger upp avtal i SBC Hemma

Hur fungerar för bokföring och verifikationer i SBC Hemma?

Under Ekonomi - Bokföring och verifikationer hittar du alla verfikationer, underlag och huvudbok till och med SIE-fil. Du kan välja ett konto och söka upp tillhörande verifikationer. Se en film om bokföring och verifikationer i SBC Hemma

Vad innebär dokument i SBC Hemma?

I dokumenthanteraren hittar du föreningens post och dokument som laddats upp av oss på SBC. Ni i styrelsen kan också skapa egna mappar och ladda upp dokument. Se en film om hur du använder dokumenthanteraren i SBC Hemma

Hur fungerar kundfakturor i SBC Hemma?

Du kan se status på utställda avier och fakturor. Du kan också titta närmare på en specifik fakturamottagare och följa eventuella ärenden.

  • Aviseringsinställningar. Här ser du på vilket sätt medlemmar får sina avier.

  •  Aviseringstillägg. Här kan du skapa tillägg på avier, om någon till exempel har använt föreningslokalen eller hyrt övernattningsrummet.

  • Aviseringsmeddelande. Här kan du skriva ett meddelande på avier, som en hälsning eller information om avgiften.

Se en film om kundfakturor i SBC Hemma.

Hur justerar vi föreningens avgifter i SBC Hemma?

Efter ni tagit ett styrelsebeslut om att ändra avgifterna, skapa ett ärende i SBC Hemma med information om justering av avgifterna. Tänk på att meddela justeringen i god tid, om det till exempel ska ske en avgiftsändring från 1 januari, behöver vi på SBC få reda på det senast 15 november.

Hur tar jag fram en aviseringsrapport i SBC Hemma?

Under Ekonomi - Rapporter kan du ta fram en aviseringsrapport. För att se enskilda avier, gå till fliken Kundfakturor.

Hur kan funktionen projekt användas i SBC Hemma?

Under projekt kan du skapa projekt dit fakturor kopplas. Sedan kan du följa projektredovisningen och se ett register över de pågående projekt som du vill följa i bokföringen vartefter fakturorna inkommer. Se en film om hur du skapar projekt i SBC Hemma

Hur hittar jag våra ekonomiska rapporter i SBC Hemma?

Under Ekonomi – Rapporter hittar du de ekonomiska rapporterna som vi på SBC tillhandahåller som realtidsrapporter. De uppdateras dagligen utifrån inkomna och bokförda verifikationer. Om ni i styrelsen har beställt en avstämd rapport, hittar du den också här. Se en film om rapporter i SBC Hemma

Kan jag ladda upp styrelseprotokoll i SBC Hemma?

Ja, du kan ladda upp styrelseprotokollen under Dokument. Skapa gärna en egen mapp och tilldela revisorn läsbehörighet, så sparar du tid och får en uppgift mindre under bokslutsarbetet nästa år.

Hur kontaktar jag föreningens ekonomiska eller tekniska förvaltare?

I kundportalen SBC Hemma finns en funktion som heter Ärenden. Här kan du skapa ärenden med frågor eller uppgifter till oss på SBC. Alla styrelsemedlemmar kan sedan följa ärendet och se historiken. Under Kontakt i SBC Hemma hittar du också telefonnummer till din förenings förvaltare. Se en film om ärenden i SBC Hemma

Hur redigerar jag min förenings hemsida i SBC Hemma?

Om din förening har sin hemsida via oss på SBC, kommer du åt att redigera den under Övrigt i SBC Hemma. 

Finns SBC Hemma som app?

Nej, till SBC Hemma finns ingen app. Du kan däremot lägga till adressen som ett bokmärke på din hemskärm.

Instruktioner för dig som har en iPhone

Instruktioner för dig som har en Android

Öppna hemma.sbc.se i telefonens webbläsare, tryck på de tre prickarna i övre högra hörnet. Välj Lägg till på startskärmen och följ instruktionerna

Korta filmer om funktioner i SBC Hemma

Se steg för steg hur du använder olika funktioner i SBC Hemma....

SBC Hemma för styrelsen

Med en tydlig överblick över föreningens ekonomi och fastigheter, underlättar SBC Hemma förvaltningen och styrelsearbetet ...

Medlem eller hyresgäst?

Här hittar du svaren på vanliga frågor och svar om SBC Hemma....